martes, 2 de abril de 2013

PROJECTE D'EDUCACIÓ FINANCERA A LES ESCOLES DE CATALUNYA (EFEC)

Les classes d'educació financera l'any passat van tenir la seva prova pilot en vuit centres educatius de Barcelona i aquest any amplien els seus horitzons a tot Catalunya. Des d'ara fins al mes de maig un grup de 250 professionals i jubilats del sector bancari impartiran com a voluntaris classes d'educació financera a uns 6.500 alumnes de 15 anys, deixant de banda el taulell de les seves entitats financeres per la pissarra d'un institut; i la gestió de dipòsits, nòmines i hipoteques es converteix en una tasca pedagògica davant d'un grup d'adolescents sense recursos econòmics propis. Els voluntaris tenen l'oportunitat  de brindar un servei a la comunitat i revaloritzar la seva professió, Aquesta iniciativa parteix de la recomanació d'organismes internacionals tals com l'OCDE i la Unió Europea, els quals donen el seu suport a aquesta proposta innovadora. 

Aquest taller s'impartirà als alumnes de 4rt d'ESO ja que és l'últim curs d'ensenyament obligatori i d'aquesta manera no queden exclosos d'aquesta proposta els alumnes que no seguiran els seus estudis. A més, amb 15 anys els nois ja comencen a obtenir els seus primers ingressos fent de cangur o donant classes particulars, és per això que es creu necessari ensenyar-los a administrar aquests primers beneficis. El taller es dividirà en cinc sessions d'una hora de durada que s'impartiran en 105 centres de tot Catalunya i els alumnes hi assistiran com a activitat complementària al currículum escolar.

Els objectius i finalitats d'aquesta iniciativa són els següents:
  • Preparar als joves per a les responsabilitats que comporta l'edat adulta i per afrontar la realitat econòmica.
  • Fer accent en l'alfabetització econòmica per a que en el futur disposin de nocions per valorar els productes financers i identificar riscos laborals.
  • Dotar-los  de la capacitat per prendre decisions econòmiques i de manejar una realitat complexa com a futurs clients de la banca.
  • Facilitar una nova relació amb un sector que ara està més allunyat de la gent del carrer.
  • Millorar la cultura financera de la societat del país per evitar equivocacions.
  • Fer que disposin de competències per a una gestió responsable dels seus estalvis, despeses, inversions i futures decisions financeres.
  • Prendre consciència de l'ús dels diners i assimilar les operacions financeres més elementals. És a dir, conèixer com aconseguir una bona gestió del seu capital i quines pràctiques no són gens recomanables. 
  • Afrontar la crisis, ja que és una realitat pels joves, els quals convé que es familiaritzin quant abans millor amb els conceptes i continguts financers, per tal que no arribin a adults sent uns analfabets econòmics. Aprendre el que està passant al país i a la Unió Europea. Fer-los entendre que l'economia nacional és la suma de petites economies i és bo que sàpiguen que el país fa fallida quan ho fan moltes economies com la seva.

Presentats els objectius i les finalitats d'aquesta proposta educativa, i vist el suport que ha rebut tant d'organismes internacionals com nacionals, s'aposta per aquesta i es creu en els beneficis que aportarà als futurs joves en l'àmbit econòmic. Tot i que hi ha alguns arguments en contra d'aquesta proposta, així com que hi ha altres col·lectius desprotegits que també haurien de tenir més informació, també es qüestiona la capacitat dels nois de 15 anys per entendre una realitat financera tan complexa i es dubta de l'eficàcia que pugui tenir aquest taller; així com altres donen suport a la proposta però temen de quina manera es desenvoluparà l'assignatura, ja que hi ha riscos de que tot quedi en un titular sense continguts efectius.



No hay comentarios:

Publicar un comentario